Copy
U ontvangt deze nieuwsbrief als donateur of belangstellende.
Veel leesplezier met deze nieuwsbrief!

Nieuwsbrief nummer 13

Het zoute avontuur van de tjottervloot in Zuid-Bretagne (Fr.)
voor donateurs en belangstellenden

Groots onthaal in Vannes

9 mei 2013. In het kanaal naar Vannes zitten nog een brug en een sluis, waar je alleen doorheen kunt met hoogwater. Zoveel mogelijk zeilend scharrelden we Vannes binnen. Vanaf de sluis stond het aan beide zijden van de oever zwart van de mensen. Volgens de locale krant hier, keken 15.000 mensen naar de intocht van traditionele schepen, waaronder de vloot ronde en platbodemjachten. Midden in Vannes mochten wij afmeren op een ereplaats. Onze vloot heeft enorm veel bekijks getrokken en we zijn duizenden keren op de foto gezet.
's Avonds tegen zonsondergang hebben we met de vloot nog een spiegelgevecht (nep gevecht) opgevoerd in de kom van Vannes, compleet met Bengaals vuur en kanonschoten. Ook hier kwamen weer veel mensen op af die luid applaudisserend van het schouwspel hebben genoten. De media heeft ook hier onze verrichtingen opgepikt: in beide kranten uit deze streek staan elke dag één of twee pagina's over de tjotters en andere rond- en platbodems, inclusief grote kleurenfoto's. Ja, we hebben ons doel zeker bereikt: veel aandacht vragen voor Fryslân en veel publiciteit genereren.

Schitterende tocht

9 mei 2013. Tegen half één konden we vertrekken, eerder was de stroom niet in de juiste richting: opkomend water moest het zijn, zodat wij én de stroom beide richting oosten spoelden. In Vannes hoefden we niet eerder dan vijf uur aan te komen, omdat voor die tijd de sluis nog dicht zou zijn.
Met een ruime omweg langs de zuidkant van de Golfe du Morbihan, vlogen we over de zoute zee. De wind was echt prachtig en de tjotters hebben wederom topsnelheden behaald. Vlak buiten Larmor Baden ligt een stroomversnelling (een engte tussen twee eilandjes veroorzaakt die), waar we overheen moesten. De tjotters halve wind en de stroom met 9 knopen dwars op het schip. Spectaculair, ook deze keer: je boot wordt opgepakt door de stroom en meteen weggezet, maar gelukkig haalde iedereen de overkant van deze stroomversnelling.
Langs eilandjes met prachtige grillige rotskusten, afgewisseld met strandjes en mooie huizen, zijn we slingerend naar het oosten gevaren. Flinke windvlagen en een koers ruime wind bakboord of ruime wind stuurboord, maakte het tot een fantastische tocht. Kijk voor meer, ook meer foto's op www.friesetjottervloot.nl.

Vannes en weer Vannes

10 mei 2013. Bewolkt, west 3-4 Bft toenemend tot 5-6 Bft later op de dag. De bedoeling was om van Vannes (meest oostelijk) naar Auray (meest westelijk) te zeilen. Richting westen met wind uit het westen. Dat was wat te veel van het goede, ook al gooiden we om 9 uur al de trossen los in Vannes. Wel haalbaar was het om naar Larmor Baden te zeilen. Een mooi tocht, helemaal omdat het onderweg steeds zonniger werd. Wel flinke wind en een paar uur intensief opkruisen met vette windvlagen. Alle tjotters hebben Larmor Baden heelhuids gehaald en zijn ook vlak voor Larmor Baden weer keurig uit de stroomversnelling met 9 knopen stroom uitgebroken.
In Larmor Baden moesten we even wachten tot het tij gekeerd was, dus: eten, drinken en rondkijken op de hoge kade. Om drie uur was het dood tij en konden we terug naar Vannes. Vannes is namelijk de plaats waar alle schepen weer geladen worden voor hun vervoer naar Nederland. De zeiltocht van Larmor Baden naar Vannes was windje mee en stroom mee. Prachtig mooi en snel zeilen door de Golfe du Mor bihan.